Over BADER

De onderneming

Bader heeft meer dan 80 jaar geschiedenis, die nauw verbonden is met de oprichter van het bedrijf, Bruno Bader en zijn innovatieve ideeën. Lees meer over de verschillende stadia van de opbouw en de twee geheimen van succes Bader – hoge kwaliteit en de grote collectie. 
 

 

Bedrijfsgeschiedenis

Mijlpalen van het postorderbedrijf

1929 Bruno Bader richt de onderneming op in de horloge- en sieradenstad Pforzheim.
Als eerste werden sieraden, horloges, bestek en zilverwerk verstuurd.

1938/39 De catalogussen hebben 100 bladzijdes en zijn deels in vier kleuren gedrukt. Bruno Bader heeft 500 medewerkers..

1945 De onderneming wordt op 23 februari bij een bombardement op Pforzheim volledig verwoest.

1946-48 Wederopbouw na de oorlog. Bruno Bader heeft 12 medewerkers.

1949 De economische situatie van 1936 is weer bereikt.

1952 Voor het eerst wordt mode in het assortiment opgenomen.

1954 De bouw van het eerste eigen verzend- en administratiegebouw aan de Frankstrasse in Pforzheim

1958 Start van de bouw aan de Maximilianstrasse

1965 “BADER modern” en „BADER sieraden“ samengevoegd

1966 De nieuwbouw aan de Maximilianstrasse wordt in gebruik genomen. Het bedrijfsterrein omvat meer dan 100 ar. De afdeling elektronische dataverwerking is de kern van de zaak.

1967 Start bouwproject Brötzinger Tal, waaraan tot 1974 20 miljoen DM geïnvesteerd werd.

1968 De eerste BADER zelfbedieningswinkel wordt geopend en heeft een winkeloppervlakte 500 vierkante meter.

1969 Bruno Bader krijgt het Bundesverdienstkreuz voor zijn lokale politieke betrokkenheid na de oorlog en vooruitstrevend sociaal beleid in zijn bedrijf.

1971 BADER neemt postorderbedrijf Medaillon over, een dochteronderneming van het Britse postorderbedrijf Littlewoods

1975 De nieuwbouw in Brötzinger Tal, met een capaciteit van 30.000 zendingen per dag, wordt in gebruik genomen. Bader maakt gebruik van de nieuwste computer- en verzendsystemen.

1976 De BADER zelfbedieningswinkel wordt uitgebreid met het dubbele van de verkoopoppervlakte.

1977 BADER hoort bij de tien belangrijkste postorderbedrijven in Duitsland en heeft een groot assortiment modieuze kleding.

1979 BADER viert 50-jarig jubileum

1990 De bedrijfsleiding wordt uitgebreid met de derde generatie

1995 De spectaculaire nieuwbouw aan de Maximilianstrasse , bouwstart 1992, wordt in gebruik genomen. Aangrenzend de nieuwe BADER-winkel met een verkoopoppervlakte van meer dan 3000 vierkante meter.

1997 BADER presenteert haar eerste online-shop.

2004 75-jarig jubileum

2009 80-jarig jubileum

2012 BADER presenteert zijn nieuwe online-shop

2014 85-jarig jubileum

2017 BADER viert het 20-jarig jubileum van de online-shop.

Bedrijfsoprichter Bruno Bader

Een leven in teken van de vooruitgang

Veel moed hoorde erbij om de crisisjaren van 1929 een bedrijf te stichten. Maar Bruno Bader ging graag de uitdaging aan. De toen 27-jarige had een opleiding afgerond en werkte als vertegenwoordiger voor een sieradenbedrijf in Pforzheim. Het Amerikaanse concept van huis aan huisreclame, speciaal voor postorderbedrijven sprak hem aan. Hij besloot met heel nieuw verkoopconcept van start te gaan.

Bader ontwikkelde een afbetalingsysteem, dat zonder kredietovereenkomst alleen gebaseerd op het vertrouwen in de kredietwaardigheid van de klant.  Tot die tijd was kopen op krediet alleen voorbehouden aan ambtenaren in een goede positie. Voor de wereldwijde postorderhandel opende zich een nieuwe wereld en daarmee ook een nieuwe klantenkring. Nu wordt dat systeem overal gebruikt.

Het jonge bedrijf van Bader groeide snel, in 1938 telde het al 500 medewerkers. Het beginassortiment dat alleen uit horloges en sieraden, werd als snel uitgebreid met porselein. Zilver- en lederwaren.
1953 Mode kwam erbij.

Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd Bruno Bader samen met zijn auto’s opgeroepen voor militaire dienst.
In eerste instantie werkte hij als chauffeur voor de politie, naderhand nam hij deel aan het Frankrijk-offensief. Na het terugtrekken van de Duitse troepen gaf zijn onderdeel zich in Kitzbühl over en werd hij krijgsgevangene. Toen hij in 1945 terugkwam in Pforzheim was zijn bedrijf helemaal verwoest. Het bombardement van 23 februari op de stad had de verschillende bedrijfsgebouwen helemaal verwoest.

In plaats van meteen alle aandacht aan zijn bedrijf te wijden, zette Bader zich vrijwillig in als hoofd van het kantoor voor economie en voedselhulp en hielp bij de wederopbouw van de stad. De nog bestaande voorraden porselein, huishoudapparatuur en bestek van zijn firma liet hij kosteloos verdelen. Aan zijn onderhandelingsvermogen is te danken, dat het district Pforzheim voorzien werd van de belangrijkste levensmiddelen.

1946, toen de situatie weer enigszins stabiel was begon de wederopbouw van het postorderbedrijf. Bruno Bader had toen twaalf trouwe medewerkers. Ten minste iets kon uit de puinhopen worden geborgen: in die tijd werden klantenadressen op metalen platen gedrukt, deze hebben de verwoesting overleefd. De basis voor een nieuwe start was er, en weer ging het stap voor stap bergopwaarts. Al in 1949 werd de economische toestand van 1936 bereikt. 1954 begon de bouw van het eerste eigen bedrijfsgebouw aan de Frankenstrasse in Pforzheim. 1977 hoort BADER-postorderbedrijf tot een van de tien belangrijkste postorderbedrijven in Duitsland.

Bruno Bader ging het welzijn van zijn medewerkers aan het hart. Al lang voordat het wettelijk verplicht was stelde hij arbeiders en kantoorbedienden op gelijke voet. Ook betaalde hij vakantiegeld en een 13e maand, toen dit nog niet in een C.A.O. was vastgelegd. Bij het 40-jarig bedrijfsjubileum in 1969 kreeg iedere medewerker afhankelijk van het aantal dienstjaren 300 tot 1000 Mark en een zilveren plaquette.

Ook buiten het bedrijf was Bader sociaal betrokken en schonk de stad Pforzheim regelmatig grote bedragen voor charitatieve en culturele projecten. 1969 kreeg hij het Bundesverdienstkreuz 1. klasse voor zijn verdiensten na de oorlog en het vooruitstrevende sociaal beleid in zijn bedrijf. 1986 krijg hij de “Ehrenring der Stadt” Pforzheim voor “verdiensten in zijn geboortestad”.

1992 stierf de innovatieve ondernemer op 90-jarige leeftijd.
Zijn bedrijf wordt nu door de derde generatie van zijn familie geleid.


 

 

De kwaliteit

De succesformule van BADER

Onze inkopers letten zorgvuldig op de kwaliteit van de artikelen volgens de strenge BADER-kwaliteitsrichtlijnen. In de internationale steden zoeken ze naar speciale stukken en nieuwe trends en stellen een evenwichtig assortiment van kleding, meubels, sieraden en nog veel meer samen. Voordat de geselecteerde artikelen definitief worden opgenomen in het assortiment ondergaan ze de interne strenge kwaliteitskeuring.

Onze technici en ingenieurs van de kwaliteitscontrole controleren ieder model apart. Daarbij worden de textielartikelen volgens het BADER-maatconcept aan een pasvormcontrole onderworpen. Vormvastheid, verwerking van de naden en door was- en wrijftests op kleurechtheid controleren is bij ons standaard. Daarbij wordt gecontroleerd of de artikelen na de test kleur en vorm behouden.

Meubels worden deels door onze technici meteen ter plekke bij onze leveranciers in Europa gecontroleerd. Zij controleren de lak, materialen, het functioneren van mechanische delen, veercomfort als ook de verwerking van de artikelen. Speciale aandacht wordt besteed aan de voorgeschreven verpakking van de artikelen, zodat tijdens transport niets stuk ontstaan.

Als de artikelen in ons magazijn zijn aangekomen worden ze nog een keer volgens de strenge BADER-kwaliteitsrichtlijnen gecontroleerd. Daarmee is gegarandeerd dat de artikelen in een optimale staat zijn als ze naar de klant verstuurd worden. De kwaliteitscontrole laat artikelen in gecertificeerde en onafhankelijke laboratoria steekproefsgewijs controleeren op schadelijke stoffen.


 

 

De hoofdcatalogus

De etalage van BADER

De grote BADER-hoofdcatalogus biedt op bijna 1000 pagina’s circa 17.000 verschillende artikelen aan. De nieuwe modetrends, maar ook geliefde klassiekers voor dames en heren, accessoires zoals een veelzijdig aanbod aan sieraden en horloges. Ook voor in en om het huis biedt BADER een exclusieve collectie woningtextiel, meubels, huishoudartikelen en techniek. U krijgt de hoofdcatalogus gratis bij uw bestelling of vraag hier meteen uw gratis exemplaar.


1952

1962

1972

1982

1992

2002

2012

 

 

Traditiegetrouw

De sieradencollectie van BADER

Het postorderbedrijf BADER begon in 1929 als speciale verzender van sieraden, horloges, bestekken en zilverwaren. Traditiegetrouw blijft het bedrijf bijzondere aandacht besteden aan dit assortiment. BADER heeft een van de grootste en beste solitair- en briljantcollecties van de hele Europese postorderwereld.

De bedrijfslocatie Pforzheim is wereldwijd bekend om zijn goud-, sieraden- en horlogeproductie, daarom werkt BADER vanaf het begin nauw samen met de “Goldstadt”. Ons postorderbedrijf heeft zich gespecialiseerd in sieradencollectie met een hoge kwaliteit briljantsieraden, prachtige edelstenen, mooie parels en goud- en zilversieraden voor dames en heren.

De sieraden worden aan BADER-klanten tegen een goedkopere prijs aangeboden als in de detailhandel.
Dit is alleen mogelijk doordat de edelstenen rechtstreeks worden ingekocht bij een van de wereldwijde diamantcentra door een ervaren diamantair. Een gedeelte van de sieraden wordt zelfs speciaal in een goudsmidatelier in Pforzheim vervaardigd.

Ons postorderbedrijf is er trots op om zijn klanten te kunnen laten profiteren van de gunstige inkoopsprijzen. En speciale solitaire briljanten sieraden worden met een waardecertificaat verstuurd, waarop niet de BADER-voordeelprijs, maar de eigenlijke marktwaarde vermeld wordt. Deze kan tot twee keer zo hoog zijn.

Een verder voordeel voor BADER-klanten: onafhankelijk van de schommelingen van de goudprijs blijven de prijzen van sieraden het hele seizoen gelijk. Hier wachten dus geweldige koopjes.