Over BADER
De onderneming
1929 | Bruno Bader richt de onderneming op in de horloge- en sieradensector Pforzheim. |
1938/39 | De catalogussen hebben 100 bladzijden en zijn deels in kleur gedrukt. Bruno Bader heeft 500 medewerkers. |
1945 | De onderneming wordt op 23 februari bij een bombardement op Pforzheim volledig verwoest. |
1946–48 | Wederopbouw na de oorlog. BADER heeft 12 medewerkers. |
1949 | De economische situatie van 1936 is weer bereikt. |
1954 | Bouw van het eerste eigen verzend- en administratiegebouw in Pforzheim. |
1955 | Start van de bouw aan de Maximilianstraße. |
1965 | “BADER modern” en “BADER sieraden” worden samengevoegd. |
1966 | De nieuwbouw aan de Maximilianstraße wordt in gebruik genomen. 100 ar, elektronische gegevensverwerking als kern. |
1967 | Start bouwproject Brötzinger Tal (tot 1974, 20 miljoen DM investering). |
1968 | Eerste BADER zelfbedieningswinkel geopend (500 m² verkoopoppervlak). |
1969 | Bruno Bader ontvangt Bundesverdienstkreuz voor sociale verdienste en vredeswerk. |
1971 | BADER neemt postorderbedrijf Medaillon over in samenwerking met Littlewoods (UK). |
1975 | Nieuw magazijn Brötzinger Tal (30.000 zendingen per dag, geavanceerde technologie). |
1976 | Uitbreiding zelfbedieningswinkel – dubbele verkoopruimte. |
1977 | BADER wordt een van de grootste postorderbedrijven van Duitsland met breed kledingassortiment. |
1979 | 50-jarig bedrijfsjubileum. |
1990 | Uitbreiding directie met derde generatie. |
1995 | Nieuwe bouw aan Maximilianstraße (bouw 1992) met BADER-winkel van 3000 m². |
1997 | Introductie van de eerste BADER online-shop. |
2004 | 75-jarig jubileum. |
2009 | 80-jarig jubileum. |
2012 | Introductie van nieuwe online-shop. |
2014 | 85-jarig jubileum. |
2017 | 20-jarig jubileum van de online-shop + nieuw design. |
2019 | 90-jarig bedrijfsjubileum. |
2020 | Snelle orderverzamelsystemen & automatische verpakkingslijnen: verzending binnen 18 minuten. |
2023 | Start in de Zweedse markt. |
2024 | BADER neemt de merken KLiNGEL en MONA over. |

Een leven in teken van de vooruitgang
Veel moed hoorde erbij om de crisisjaren van 1929 een bedrijf te stichten. Maar Bruno Bader ging graag de uitdaging aan. De toen 27-jarige had een opleiding afgerond en werkte als vertegenwoordiger voor een sieradenbedrijf in Pforzheim. Het Amerikaanse concept van huis aan huisreclame, speciaal voor postorderbedrijven sprak hem aan. Hij besloot met heel nieuw verkoopconcept van start te gaan.
Bader ontwikkelde een afbetalingsysteem, dat zonder kredietovereenkomst alleen gebaseerd op het vertrouwen in de kredietwaardigheid van de klant. Tot die tijd was kopen op krediet alleen voorbehouden aan ambtenaren in een goede positie. Voor de wereldwijde postorderhandel opende zich een nieuwe wereld en daarmee ook een nieuwe klantenkring. Nu wordt dat systeem overal gebruikt.
Het jonge bedrijf van Bader groeide snel, in 1938 telde het al 500 medewerkers. Het beginassortiment dat alleen uit horloges en sieraden, werd als snel uitgebreid met porselein. Zilver- en lederwaren. 1953 Mode kwam erbij.
Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd Bruno Bader samen met zijn auto’s opgeroepen voor militaire dienst. In eerste instantie werkte hij als chauffeur voor de politie, naderhand nam hij deel aan het Frankrijk-offensief. Na het terugtrekken van de Duitse troepen gaf zijn onderdeel zich in Kitzbühl over en werd hij krijgsgevangene. Toen hij in 1945 terugkwam in Pforzheim was zijn bedrijf helemaal verwoest. Het bombardement van 23 februari op de stad had de verschillende bedrijfsgebouwen helemaal verwoest.
In plaats van meteen alle aandacht aan zijn bedrijf te wijden, zette Bader zich vrijwillig in als hoofd van het kantoor voor economie en voedselhulp en hielp bij de wederopbouw van de stad. De nog bestaande voorraden porselein, huishoudapparatuur en bestek van zijn firma liet hij kosteloos verdelen. Aan zijn onderhandelingsvermogen is te danken, dat het district Pforzheim voorzien werd van de belangrijkste levensmiddelen.
1946, toen de situatie weer enigszins stabiel was begon de wederopbouw van het postorderbedrijf. Bruno Bader had toen twaalf trouwe medewerkers. Ten minste iets kon uit de puinhopen worden geborgen: in die tijd werden klantenadressen op metalen platen gedrukt, deze hebben de verwoesting overleefd. De basis voor een nieuwe start was er, en weer ging het stap voor stap bergopwaarts. Al in 1949 werd de economische toestand van 1936 bereikt. 1954 begon de bouw van het eerste eigen bedrijfsgebouw aan de Frankenstrasse in Pforzheim. 1977 hoort BADER-postorderbedrijf tot een van de tien belangrijkste postorderbedrijven in Duitsland.
Bruno Bader ging het welzijn van zijn medewerkers aan het hart. Al lang voordat het wettelijk verplicht was stelde hij arbeiders en kantoorbedienden op gelijke voet. Ook betaalde hij vakantiegeld en een 13e maand, toen dit nog niet in een C.A.O. was vastgelegd. Bij het 40-jarig bedrijfsjubileum in 1969 kreeg iedere medewerker afhankelijk van het aantal dienstjaren 300 tot 1000 Mark en een zilveren plaquette.
Ook buiten het bedrijf was Bader sociaal betrokken en schonk de stad Pforzheim regelmatig grote bedragen voor charitatieve en culturele projecten. 1969 kreeg hij het Bundesverdienstkreuz 1. klasse voor zijn verdiensten na de oorlog en het vooruitstrevende sociaal beleid in zijn bedrijf. 1986 krijg hij de “Ehrenring der Stadt” Pforzheim voor “verdiensten in zijn geboortestad”.
1992 stierf de innovatieve ondernemer op 90-jarige leeftijd. Zijn bedrijf wordt nu door de tweede en derde generatie van zijn familie geleid.
De succesformule van BADER
Onze inkopers letten zorgvuldig op de kwaliteit van de artikelen volgens de strenge BADER-kwaliteitsrichtlijnen. In de internationale steden zoeken ze naar speciale stukken en nieuwe trends en stellen een evenwichtig assortiment van kleding, meubels, sieraden en nog veel meer samen. Voordat de geselecteerde artikelen definitief worden opgenomen in het assortiment ondergaan ze de interne strenge kwaliteitskeuring.
Onze technici en ingenieurs van de kwaliteitscontrole controleren ieder model apart. Daarbij worden de textielartikelen volgens het BADER-maatconcept aan een pasvormcontrole onderworpen. Vormvastheid, verwerking van de naden en door was- en wrijftests op kleurechtheid controleren is bij ons standaard. Daarbij wordt gecontroleerd of de artikelen na de test kleur en vorm behouden.
Meubels worden deels door onze technici meteen ter plekke bij onze leveranciers in Europa gecontroleerd. Zij controleren de lak, materialen, het functioneren van mechanische delen, veercomfort als ook de verwerking van de artikelen. Speciale aandacht wordt besteed aan de voorgeschreven verpakking van de artikelen, zodat tijdens transport niets stuk ontstaan.
Als de artikelen in ons magazijn zijn aangekomen worden ze nog een keer volgens de strenge BADER-kwaliteitsrichtlijnen gecontroleerd. Daarmee is gegarandeerd dat de artikelen in een optimale staat zijn als ze naar de klant verstuurd worden. De kwaliteitscontrole laat artikelen in gecertificeerde en onafhankelijke laboratoria steekproefsgewijs controleeren op schadelijke stoffen.

De etalage van BADER
De grote BADER-hoofdcatalogus biedt op bijna 1000 pagina’s circa 17.000 verschillende artikelen aan. De nieuwe modetrends, maar ook geliefde klassiekers voor dames en heren, accessoires zoals een veelzijdig aanbod aan sieraden en horloges.
Ook voor in en om het huis biedt BADER een exclusieve collectie woningtextiel, meubels, huishoudartikelen en techniek. U krijgt de hoofdcatalogus gratis bij uw bestelling of vraag hier meteen uw gratis exemplaar.

De sieradencollectie van BADER
Het postorderbedrijf BADER begon in 1929 als speciale verzender van sieraden, horloges, bestekken en zilverwaren. Traditiegetrouw blijft het bedrijf bijzondere aandacht besteden aan dit assortiment. BADER heeft een van de grootste en beste solitair- en briljantcollecties van de hele Europese postorderwereld.
De bedrijfslocatie Pforzheim is wereldwijd bekend om zijn goud-, sieraden- en horlogeproductie, daarom werkt BADER vanaf het begin nauw samen met de “Goldstadt”. Ons postorderbedrijf heeft zich gespecialiseerd in sieradencollectie met een hoge kwaliteit briljantsieraden, prachtige edelstenen, mooie parels en goud- en zilversieraden voor dames en heren.
De sieraden worden aan BADER-klanten tegen een goedkopere prijs aangeboden als in de detailhandel. Dit is alleen mogelijk doordat de edelstenen rechtstreeks worden ingekocht bij een van de wereldwijde diamantcentra door een ervaren diamantair. Een gedeelte van de sieraden wordt zelfs speciaal in een goudsmidatelier in Pforzheim vervaardigd.
Ons postorderbedrijf is er trots op om zijn klanten te kunnen laten profiteren van de gunstige inkoopsprijzen. En speciale solitaire briljanten sieraden worden met een waardecertificaat verstuurd, waarop niet de BADER-voordeelprijs, maar de eigenlijke marktwaarde vermeld wordt. Deze kan tot twee keer zo hoog zijn.
Een verder voordeel voor BADER-klanten: onafhankelijk van de schommelingen van de goudprijs blijven de prijzen van sieraden het hele seizoen gelijk. Hier wachten dus geweldige koopjes.
